Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 18 december 2012

Lax och äppelgratäng med mango chutney

Jag tror inte jag nämnt att jag älskar äpple i maten, eller? Haha, skämt åsido, du som har läst några av mina recept vet att jag ofta har frukt i maten och äpple är vanligt förekommande. Det är så gott med äpple i maten att jag ständigt prövar nya varianter. Idag hittade jag på en gratäng med lax, äpple, mango chutney och curry. Låter det som en märklig mix? Ja kanske men jag trodde att det skulle vara gott och jag blev verkligen inte besviken, det här har vi då inte gjort för sista gången!
Jag hade kallt ris i kylskåpet och lade det i botten på formen, men receptet har jag utformat som i flygande jakob.

4 portionsbitar lax
2 äpplen
2½ dl grädde
2 msk mango chutney
Vitpeppar
Salt
Curry
4 portioner ris

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skär laxen i kuber ca 2x2 cm

3. Skala och skär äpplena i kuber, mindre än laxkuberna om du vill ha dem mjuka och samma storlek eller större om du vill ha dem med lite kärna.

4. Fördela laxen i en smord ugnsform stor nog att laxen täcker botten. Fördela äppelbitarna över laxen.

5. Vispa grädden halvhård. Rör ner mango chutney. Smaka av med vitpeppar, salt och curry. Bred ut över laxen och äpplena.

6. Ugnsbaka i 20-25 minuter. Koka riset under tiden.

Tips! Om du har kallt ris i kylskåpet kan du lägga det i botten av formen innan laxen och äpplena. Praktiskt med en allt-i-ett rätt!


Inga kommentarer: