Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 13 december 2012


Fläskpannkaka med äpple

Idag var jag helt galet sugen på pannkaka! Men stå och steka tunnpannkakor i en evighet är inte min melodi så det fick bli tjockpannkaka. Vanligtvis river jag potatis i min tjockpannkaka så den blir matigare, men idag ville jag ha helt vanlig  fläskpannkaka ... fast lite kan man ju ändra ... så det blev äpple i pannkakan för det är så jättegott tillsammans med fläsket. Utan potatis i äter man ju mer så jag gjorde dubbel sats och tog dessutom några exta ägg. Eftersom det var äpple i pannkakan åt vi min härligt syrliga äppelmos till.

400-600 g rimmat fläsk
6 dl vetemjöl
12 dl mjölk
12 ägg
2 äpplen, smakrika
½ tsk salt
1 nypa socker

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda mjölet med ungefär hälften av mjölken och vispa till en slät smet.

3. Vispa ner resten av mjölken, äggen, salt och en nypa socker. Om man har tid kan smeten med fördel få vila en kvart eller mer så mjölet får svälla. Pannkakan blir godare då, men har man bråttom är det bara att köra på direkt.

4. Skär fläsket i små tärningar direkt ner i en långpanna. Sätt in långpannan i ugnen och låt fläsket steka några minuter.

5. Ta ut långpannan. Skala och skär äpplena i små tärningar och fördela dem över fläsket. Slå över pannkakssmeten.

6. Grädda pannkakan i ugnen till den stelnat och fått fin färg, ca 30-40 minuter. Skaka på långpannan för att se om pannkakan stelnat.

Inga kommentarer: