Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 29 december 2012

Krämig whiskysås

Här kommer recept på en smaskig whiskysås. Typ av whisky bestämmer hur stark eller rökig den ska smaka. Jag använde en singel maltwhisky, Ardmore, som är sådär lagom rökig. Det blev väldigt gott!

2 schalottenlökar
Smör
2½ dl vatten
2 msk kalvfond
1½ dl grädde
2½ msk whisky

1.  Skala och finhacka löken. Stek mjuk i smör i en kastrull.

2. Häll i 2 dl vatten, fond, grädde och 2 msk whiskey. Låt koka ihop.

3. Mixa med stavmixer om du vill. Red såsen med½ msk mjöl utrört i ½ dl vatten, och låt koka några minuter.

4. Rör ner resterande whisky strax innan servering.

Inga kommentarer: