Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 11 december 2012


Frikadeller med västerbottenost i tomatsås 

Frikadeller är ett underbart gott alternativ till de vanliga stekta köttbullarna. Här är ett recept med västerbottenost i frikadellerna. Västerbottenost är ju gott i princip allt, eller hur? Så jag tog rejält med riven västerbottenost i frikadellerna och strödde även på lite vid servering. Den friska smaken av tomat och oregano passade bra tillsammans med västerbottenostens sälta. Mums!

Frikadeller
500 g köttfärs
1 ägg
3 dl finriven västerbottenost
½ dl grädde
2 msk ströbröd
1 vitlöksklyfta
1 tsk oregano
Svartpeppar

Tomatsås
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tsk oregano
1 msk smör
2 msk olivolja
1 fpk passerade tomater
1 dl vatten
1 tsk socker
Salt
Svartpeppar
1 dl mjölk

1. Blanda ihop alla ingredienserna till frikadellerna i en bunke. Rulla färsen till små bollar och lägg dem på en fuktad skärbräda. Ställ svalt.

2. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs mjuk, tillsammans med oregano, i smör och olja i en stekpanna.

3. Tillsätt passerade tomater, vatten och socker. Smaka av med salt och peppar. Låt puttra på låg värme i 10 minuter. Rör om då och då.

4. Rör ner mjölken i tomatsåsen och lägg försiktigt ner frikadellerna. Skaka grytan lätt så alla frikadeller täcks av såsen. 

5. Låt koka på svag värme i 10 minuter. Dela på en frikadell och se om den är genomkokt. 

6. Under tiden frikadellerna kokar - koka pasta.

Inga kommentarer: