Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 28 december 2012


Paprikasås med cocktailtomater 
serverad till panerad fläskytterfilé och pasta

Jag var sugen på paprikasås idag. Jag har ju ett recept där man ska grilla paprikorna först, men det tar så lång tid och jag kände inte för det, så jag hittade på ett eget snabbare recept. Det blev jättegott och maken satte upp det på favoritlistan på en gång. Cocktailtomaterna slängde jag ner i slutet, men de behövs egentligen inte, såsen är så god som den är. 

Till såsen serverade jag panerad fläskytterfilé. En favorit i vår familj. Det är så enkelt att laga men så himlagott att man nästan gråter av glädje. Funkar bra med vanlig fläskfilé också. Trodde jag hade tagliatelle hemma men icke sa nicke. Eftersom jag inte orkade åka på affären igen så blev det helt vanliga makaroner istället :)


2 röda paprikor
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
½ msk kalvfond
3 dl grädde
2 dl vitt vin
1 krm chilipulver
1 krm svartpeppar
1 krm örtsalt
1 fpk cocktailtomater
1 fläskytterfilé, ca 600 gram
Panering - mjöl, vitpeppar och salt

1. Skala och hacka lök och vitlök. Kärna ur och hacka paprikan.

2. Fräs lök och paprika mjuka i smör i en stekpanna i ca 10 minuter under omrörning.


3. Tillsätt vin, grädde, fond och kryddor. Låt koka ihop tills halva mängden vätska kvarstår. Mixa med mixerstav.


4. Tillsätt cocktailtomaterna och låt puttra på svag värme tills tomaterna är mjuka.



5. Rensa filéen och skiva den i skivor, ca 1 cm tjocka. Dela sen skivorna i hälften.

6. Häll vetemjöl, vitpeppar och salt i en plastpåse och skaka om så kryddorna blandas med mjölet.

7. Lägg filébitarna i påsen och skaka om så de täcks av mjölet runt om. Häll ut dem på en skärbräda eller bricka så de inte klibbar ihop.

8. Stek i smör på medelhög-hög värme i några minuter per sida.


Inga kommentarer: