Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 2 december 2012


Saffransbröd med philadelphiaostkräm


Äntligen har vintern kommit, och det med besked! Först kom nära en meter snö på en dag, sen smällde det till och blev rejält kallt. Idag är det första advent och då vill jag ha nybakat saffransbröd. Men jag hade ingen lust att stå och göra lussebullar. Då kom jag att tänka på den goda långpannebullen med philadelhiakräm. Om man tillsätter saffran och russin borde det ju bli gott. Och ja, det kanske inte är ett vidare traditionellt saffransbröd, men det blev verkligen jättegott!

Deg
120 g smör
5 dl mjöl
1 pkt jäst
1 g saffran (2 pkt)
1 dl socker
1 tsk salt
1 ägg
11 dl vetemjöl
Ev. russin

Kräm
150 g smör, smält
3 dl florsocker
200 g philadelphiaost
2 msk vaniljsocker

1 ägg
Pärlsocker
Russin

1. Värm smör och mjölk till 37 grader (fingervarmt) i en kastrull.

2. Smula jästen i en stor bunke. Häll i lite av mjölkblandningen och rör tills all jäst löst sig. Häll i resten av mjölkblandningen. 

3. Rör ner saffran, socker, salt och ägg. Tillsätt mjölet lite i taget och sist russin om du vill. Konsistensen ska vara lös.

4. Bred ut degen i en smord långpanna eller en ugnsform med höga kanter.

5. Blanda ihop ingredienserna till krämen och bred ut den över degen. Låt jäsa i 45 minuter under bakduk.

6. Värm ugnen till 225 grader.

7. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Tryck ner russin.

8. Grädda tills ljusbrun, i 15-20 minuter.

9. Låt svalna under bakduk och skär i bitar.

Inga kommentarer: