Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 29 december 2012



Potatiskaka med chèvre i portionsformar

Jag har visserligen publicerat recept på min potatiskaka med chèvre förut, men nu när jag äntligen har köpt kokottformar (eller ramekiner som de också kallas) och lagat potatiskakan i dem, så måste jag ju publicera det igen med de ändringar jag gjort i receptet. Resultatet blev superbra, bättre är i storform. Oj oj oj vad gott det blev! 

2013-04-30 Tillägg - Om man ska ta med sig individuella potatiskakor, säg till en grillbuffé, då är det en bra idé att använda en muffinsplåt! Och när jag ändå är på G, här kommer några tips från mig: det går bra att använda fast potatis också, men det tar längre tid i ugnen. Jag alternerar tiden mellan 175-225 grader beroende på hur bråttom jag har. Men det blir faktiskt bäst på lägre temperatur. Låt dem gärna stå ett tag så de får "sätta sig" och värm dem strax före servering

Receptet räcker till 6 formar.

600 g potatis, mjölig
100 g chèvre 
3 dl grädde
½ tsk svartpeppar
½ tsk salt

1. Värm ugnen till 225 grader.

2. Skala potatisen och riv den på tunnaste bladet i matberedare. Häll över i en stor bunke.

3. Riv chèvren och blanda ner i potatisen tillsammans med salt och peppar. Visst kan man röra ihop det med en slev eller gaffel, men lättast är faktiskt att använda händerna!

4. Smörj formarna med smält smör och ställ dem på en ugnsplåt. Fördela potatisen i formarna och häll sen i ½ dl grädde i varje form.

5. Sätt in plåten på sista falsen och grädda i 30 minuter. Lägg över folie om de hotar att få för mycket färg. 

Inga kommentarer: