Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 30 december 2012



Schnitzel av julskinka


Det är många som har samma problem varje år, vad gör man med den överblivna julskinkan?! Här kommer ett superenkelt recept på schnizlar av julskinka. De är fenomenalt goda! Vi åt råstekt potatis till. Själv ville jag inte ha någon sås men resten av familjen åt kall bearnaise  till.

8 skivor julskinka, ½ cm tjocka
Dijonsenap
Ostskivor
1 dl vetemjöl
1 ägg
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
Ströbröd
Smält smör

1. Sätt ugnen på 250 grader. Lägg smörpapper på en ugnsplåt.

2. Banka ut skinkskivorna. 

3. Bred lite senap på 4 skinkskivor, lägg på några skivor ost och avsluta med en till skinkskiva.

4. Blanda vetemjöl, salt och peppar på en tallrik. Vänd schnitzlarna i vetemjölet.

5. Vispa upp ett ägg och pensla schnitzlarna på båda sidor. 

6. Häll ströbröd på en tallrik. Vänd schnitzlarna i ströbrödet och lägg dem på plåten. Ringla eller pensla på smält smör.

7. Stek i ugnen tills osten smält och paneringen fått fin färg. Du kan avsluta med grill-läge de sista minuterna.




Inga kommentarer: