Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 10 december 2012



Broccoli- och potatissoppa


En soppa med sting i, bra så här i förkylningstider. Smaka dig fram med kryddorna för att få rätt balans. Gott med en nybakad fralla till, se separat recept på källarfranska.

1 knippe färsk broccoli (ca 250 g)
Potatis (ca 350 g)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
9 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
½-1 krm kajennepeppar
1 dl grädde
1 tsk mald koriander
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

1. Skala och skär potatisen i tärningar. 

2. Skär bort buketterna på broccolin (spara dem), skala och skär stjälkarna i tärningar.

3. Skala och grovhacka lök och vitlök.

4. Koka upp vatten och buljongtärning i en stor gryta. Lägg i broccolibuketterna och låt dem koka i 4 minuter. Fiska upp dem med en hålslev lägg dem åt sidan.

5. Medan broccolin kokar - fräs potatis, broccolistjälkar, lök och vitlök tillsammans med kajennpeppar tills löken är genomskinlig. 

6. Häll fräset i grytan. Låt koka i 10 minuter. Mixa soppan med mixerstav. 

7. Häll i grädden och resterande kryddor. Låt koka upp och lägg i de förkokta broccolibuketterna.

8. Smaka av med mer kryddor om det behövs. Späd med vatten om du vill ha tunnare konsistens. Låt koka upp igen och servera.  

Inga kommentarer: