Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 3 december 2012



Julgryta


Här kommer ett recept på en gryta jag lagat i åratal. Jag vet inte vart originalreceptet kommer från eller vad grytan egentligen heter, men den passar vid jul så i vår familj heter den rätt och slätt julgryta! Släng även i några skivade morötter om du vill. Koka den gärna dagen före så smakerna får sätta sig ordentligt. Den är mustig, smakrik och helt sagolikt god!

800 g nötkött (fransyska, högrev, märgpipa, innanlår...den här gången blev det märgpipa)
1 gul lök
4 dl rödvin 
2 dl vatten
(ev mer vin eller vatten)
2 msk kalvfond
1 msk soja
2 krm svartpeppar
2 tsk kanel
2 krm malen kryddnejlika
4 lagerblad
1 apelsin, skalet
5 dl grädde
Ev. redning

1. Putsa och skär köttet i tärningar, ca 2 x 2 cm. Bryn köttet i smör i omgångar och lägg över i en gryta. Skala och skär löken i klyftor. Fräs dem lätt i smör och lägg sen över dem i grytan.

2. Tillsätt resten utom apelsinskal och grädde. Låt puttra tills köttet är mört. Häll i mer vin eller vatten om det behövs.

3. Tillsätt grädde och rivet apelsinskal. Låt koka ytterligare en stund. Red av grytan om det behövs. Smaka av med mer kryddor om det behövs.

Inga kommentarer: