Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 5 december 2012


Potatisplättar helt enkelt!

Jag hade massor med kall kokt potatis i kylskåpet, så idag blev det potatisplättar, rimmat stekfläsk och lingonsylt till middag. Bara så ni vet, receptet räcker inte till 4 personer, jag dubblar det eller lägger på hälften beroende på hur mycket fläsk jag serverar till. Mina plättar är kanske inte så vackert gyllenbruna, men goda =)

Ät potatisplättarna med stekt fläsk eller som ett vegetariskt alternativ med en sallad.

500 g kokt potatis
1 dl mjölk
1 dl grädde
2 ägg
2 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm riven muskot 
1 krm vitpeppar
Salt

1. Skala potatisen och riv eller pressa den.

2. Tillsätt resten av ingredienserna och rör till en jämn smet.

3. Stek plättarna i smör i en plättlagg. Håll dem varma i ugnen på 150 grader tills allt är stekt.

Inga kommentarer: