Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 26 december 2012


Gryta med fläskkött och päron

Hela familjen är förkyld. Då är man ju inte så matglad. Men jag tänkte att en gryta skulle vara lättätet. Rotade runt i frysen och hittade en påse grytbitar. Jag hade även några päron som sett sina bästa dagar. Letade efter recept men hittade inget som riktigt passade så jag tog godbitarna ur ett jag hittade och snickrade ihop ett eget. Resultatet blev en gryta med spännande smak av päron, vanilj och timjan. Vi åt basmatiris till. Inte en grönsak så långt ögat når, orken räckte inte riktigt till. Men det var väldigt gott ändå!

500 g grytbitar av fläskkött
Salt och svartpeppar
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
2 dl vitt vin
2 dl hönsbuljong
2 päron (Conference)
2 lagerblad
½ tsk vaniljsocker
Torkad timjan
½ dl grädde

1. Krydda grytbitarna med salt och peppar runt om. Skala och skär löken i skivor. Skala och hacka vitlöken.

2. Värm upp olja i en gryta. Bryn grytbitarna runt om i omgångar på hög värme. Lägg dem på ett fat.

3. Sänk värmen till medel och fräs lök och vitlök tills mjuka. 

4. Häll i vin och buljong i grytan. Skrapa med en träsked i botten på grytan så all karamelliserad lök lossnar. Lägg i lagerblad, vaniljsocker och ½ tsk torkad timjan.

5. Skala, kärna ur och skär päron i tärningar. Lägg dem i grytan. Lägg sist ner grytbitarna.

6. Lägg på locket och sänk värmen ytterligare. Låt sjuda tills köttet är mört. Tid beror på vilken typ av fläskkött du använder.

7. Ta ur grytbitarna och lagerbladen. Mixa såsen slät och tillsätt grädden. Lägg ner grytbitarna igen och låt grytan få ett snabbt uppkok.

Inga kommentarer: