Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 6 januari 2013


Cottage Pie (Shepherd's Pie)


Ibland får man kött över när man steker eller grillar kött. Det är inte så gott att värma upp. Men i gratäng funkar det bra. Shepherd's Pie/Cottage Pie är populärt i England och är även en av mina stora favoriter. Det är egentligen samma recept, förutom köttet. När man använder lamm kallas det Shepherd's Pie och med nöt kallas det Cottage Pie. Fast här i Sverige säger vi nog vanligtvis Shepherd's Pie om alla varianter. Jag har redan ett recept på Shepherd's Pie på bloggen (med köttfärs) så jag kallar det här för Cottage Pie eftersom det är kött istället för köttfärs i receptet. Idag blev det en extra lyxig variant med överbliven oxfilé i!

Köttstuvning
600 g stekt/grillat nötkött
1 gul lök
3 morötter
1 vitlöksklyfta
1½ msk vetemjöl
1 msk tomatpuré
1 dl rött vin
5 dl vatten
1 köttbuljongtärning
2 msk worcestershire sås
1 tsk torkad timjan
1 lagerblad

Potatismos
900 g potatis
1½ dl mjölk
50 g smör
150 g stark ost (typ cheddar), riven
Salt och vitpeppar
En nypa muskot

1. Skala och hacka lök och vitlök. Skala och skär morot i bitar. Fräs i olja i en gryta några minuter under omrörning.

2. Rör ner mjöl och tomatpuré. Tillsätt sen resten av ingredienserna till köttstuvningen, utom köttet, och låt koka på låg-medel värme tills såsen tjocknat och nästan kokat in, ca 45 minuter-1 timme.

3. Skär köttet i tärningar och lägg ner det i stuvningen. Ställ åt sidan att svalna.

4. Skala och skär potatisen i bitar. Koka i saltat vatten tills mjuka. Häll av vattnet och låt ångtorka några minuter.

5. Pressa/mosa potatisen och blanda med mjölk, ost och smör. Smaka av med salt, peppar och en gnutta muskot.

6. Sätt ugnen på 225 grader (200 varmluft).

7. Fördela stuvningen i botten på en ugnsfast form. Bred ut moset över stuvningen.

8. Gratinera i ugn tills moset fått fin färg, ca 25-30 minuter. Ändra till grill de sista 5 minuterna.

9. Låt stå några minuter innan servering.


Inga kommentarer: