Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 2 januari 2013



Ostsås med kassler och kantareller


Så här i början av året brukar jag köra en kombinerad frys- och julmatsrensning. Idag blev frysen en bit kassler och en påse kantareller fattigare och jag rensade skafferiet på pastasnuttar...varför blir det alltid en liten snutt kvar i förpackningarna? Dessutom var det en ost från julens ostbricka som förpestade kylskåpet - god att äta men tyvärr ingen angenäm doft - som fick bli basen i en ostsås. Så där ja...en supersmaskig pastasås med häftig kittostsmak :)


600 g kassler
1 röd lök
2 dl creme fraiche
3 dl grädde
2 dl kantareller
150 g Castello Marquis rödkittost
4 portioner pasta

1. Skär kantarellerna i bitar och fräs dem i en torr stekpanna. Lägg åt sidan.

2. Skala och finhacka lök. Fräs mjuk i smör i stekpannan.

3. Rör ner creme fraiche, grädde och ost. Låt koka ihop några minuter.

4. Strimla kasslern och rör ner i stekpannan tillsammans med kantarellerna. Smaka av med salt och peppar om det behövs. 

5.  Låt bara puttra tills kasslern blivit varm och servera sen till pasta.

Inga kommentarer: