Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 10 januari 2013



Makaronigratäng med bacon och ädelost


När jag kokar makaroner mäter jag aldrig. Jag häller i så mycket jag tycker verkar lagom. Men sen får jag alltid för mig att det är för lite så jag häller i mer. Och för säkerhets skull så duttar jag i ännu lite mer. Resultatet blir såklart att jag kokar makaroner för ett helt kompani. Efter att vi ätit och gjort matlådor blir det ändå en massa över. Jag hade massor med makaroner kvar sen måndagsmiddagen. Dessutom hade jag rejält med ädelost kvar sen nyår. Så jag köpte bacon och gjorde en makaronigratäng.

Jag har inget mått på makaronerna, men det var nog att fylla en 20 x 30 ugnsform. Jag hade nog kunnat ta ett paket bacon till eller kanske lite korv... Hur som helst så blev det superdupergott!

Kokta kalla makaroner
2 pkt bacon
200 g ädelost
2 dl grädde
2 dl creme fraiche

1. Värm ugnen till 225 grader.

2. Klipp bacon direkt i en ugnsform. Sätt in i ugnen och låt dem steka.

3. Koka under tiden ihop ädelost, grädde och creme fraiche till en slät ostsås.

4. Ta ut ugnsformen och blanda ner de kalla makaronerna med baconet. Häll över såsen.

5. Gratinera i ugnen 20-25 minuter.

Inga kommentarer: