Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 14 januari 2013



De godaste köttbullarna


Hur ska perfekta köttbullar vara och hur ska de tillagas? Vissa gillar dem hårda, vissa porösa. Vissa steker dem i ugnen, vissa på spisen. I de här köttbullarnas originalrecept steks de direkt. Men jag väljer att koka dem innan jag steker dem. De blir helt genomkokta med bara en lätt stekyta, precis som jag vill ha dem. Om du inte provat förut så gör det. Med fördel kan man laga dem dagen före för då håller de ihop bättre. 

Det här recept har enligt uppgift vunnit en tävling om Sveriges godaste köttbullar på 90-talet och det kan jag mycket väl förstå. Det blir väldigt möra och saftiga köttbullar med härlig smak. 

3/4 dl havregryn
1 msk potatismjöl
1-1½ dl matlagningsgrädde (ju mer grädde, desto porösare köttbullar)
400 g blandfärs
2 msk brynt lök
1 ägg
1 tsk salt
1 msk kalvfond
1 krm svartpeppar
½ tsk worcestershiresås

1. Blanda havregryn, potatismjöl och grädde i en bunke. Låt svälla i 10 minuter.

2. Skala och finhacka löken. Bryn i smör i en stekpanna. 

3. Häll ner löken och resterande ingredienser i bunken och blanda snabbt ihop till en smet.

4. Rulla köttbullar och lägg dem på en blöt skärbräda.

5. Koka upp vatten i en stor stekpanna med höga kanter. Sänk värmen så vattnet sjuder. Lägg i köttbullarna. När de flyter upp till ytan är de färdiga. Lägg dem i ett durkslag och låt dem rinna av.

6. Stek försiktigt köttbullarna runt om i smör i en stekpanna så de får färg.

Inga kommentarer: