Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 30 januari 2013



Fusk, verkligen fusk, Piccata Milanese


Jag gillar Piccata Milanese men har aldrig lagat det själv. Men nu tänkte jag att det var dags att prova det. Fast jag planerade att använda fläskytterfilé istället för kalvkotlett. Riktiga Italienare må vrida sig i plågor, men jag tänkte att det skulle vara både billigt och gott. 

Så iväg till köket! Jag brukar ju ta genvägar och fick även den här gången en bright idé. Jag köpte sån där färdigriven ost på påse som är som pulver. Borde ju ha tänkt över det beslutet en gång till, men icke! Ostsmeten blev förfärligt kletig, som klister. Jag blandade i en halv dl ströbröd, men då blev den både kompakt och klistrig *suck* Nåja, jag är inte den som ger upp. Jag kletade på ostsmeten bäst det gick och sen stekte jag dem i ugnen. Det är mer praktiskt än att steka dem på spisen. Dels stannar paneringen kvar, dels blir alla klar samtidigt. 

Och över alla under, de blev jättegoda! Alla ville att jag skulle göra det här igen (fast nästa gång använder jag riktig parmesanost). Lilla sonen sa: 
-det här var verkligen lagat med kärlek mamma, det är värt en kram! Och så fick jag en stor kram :) 

Piccata 
800 g fläskytterfilé
3 ägg
3 dl finriven parmesanost
Paprikakrydda
Salt och svartpeppar
Vetemjöl

Till servering
Tomatsås
Ris

1. Sätt ugnen på 225 grader. 

2. Rör ihop ägg, ost och smaka av med paprikapulver.

3. Skär filéen i 1 cm tjocka skivor. Torka av dem med hushållspapper. Krydda med salt och svartpeppar.

4. Häll vetemjöl på en tallrik och vänd skivorna i det.

5. Vänd sen skivorna i ostsmeten och lägg dem på en ugnsplåt. Använd gärna "evighets" smörpapper för det fastnar inget på det.

6. Stek längst ner i ugnen i 10 minuter.

7. Ta ut plåten och vänd skivorna. Stek ytterligare 5-10 minuter

Inga kommentarer: