Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 13 januari 2013



Limekyckling


Tjugondagknut då dansas julen ut! Idag har vi varit på julgransplundring i kyrkan och dansat och sjungit så vi blev helt slut. Sen tog vi bort all jul hemma, och i min familj är det en hel del! Jag hade inte planerat  middagsmaten och var hungrig som en varg när det blev dags för middag. Så jag slängde ihop en kycklinggryta med det jag hade hemma för jag hade ingen lust att åka till affären

Servera med ris och en limeklyfta. God och härligt syrlig kycklinggryta!

800 g kycklinglårfilé
1-2 lime, saften och skalet
2 dl grädde
2 dl vatten
1 msk kycklingfond
1 msk flytande honung
Några kvistar basilika

1. Skär kycklinglårfiléerna i två bitar. Fräs dem snabbt i en stekpanna. Lägg över i en gryta.

2. Häll i grädde, vatten, fond och honung i grytan. 

3. Mortla basilikan med lite limesaft och häll i grytan tillsammans med resten av limesaften och limeskalet. (jag använder min Jamie Oliver shaker, den är helt suverän!)

4. Låt koka i några minuter tills kycklingen är genomkokt. Red med lite potatismjöl utrört i vatten om du vill ha tjockare sås.

Inga kommentarer: