Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 1 januari 2013



Fikonchutney
Fikonchutney är även väldigt, väldigt gott på salta kex eller till brieost. Det är även gott som tillbehör till en förrätt som t.ex. Chèvremousse med fikonchutney och Chèvre chaud toast med finkonchutney på salladsbädd med senapsvinägrette. Finns separata recept. Om du inte har portvin så byt ut det mot balsamvinäger och om du inte har tranbär så ta mer russin eller aprikoser.

100 g grovhackade torkade fikon
50 g grovhackade aprikoser
50 g sultana russin
50 g torkade tranbär
1 dl farinsocker
½ dl balsamvinäger
½ dl portvin
1 dl vatten
2 stjärnanis
3 svartpepparkorn

1. Ta bort kvistfästena på fikonen och grovhacka dem. Grovhacka aprikoser, russin och tranbär.

2. Lägg alla ingredienser i en kastrull och låt koka upp. Sjud under lock på svag värm i ca 10 minuter. Rör om då och då.

3. Ta kastrullen från värmen och plocka upp stjärnanisen och pepparkornen (om du hittar dem).

4. Låt svalna och häll upp på ren, het burk. Rör om då och då tills chutneyn kallnat helt.






Inga kommentarer: