Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 18 januari 2013


Grekisk pytt

Oj oj oj, så enkelt men så gott! Får betyget en Brasiliansk dubbeltumme! Perfekt på en fredag när man är lite trött men ändå vill ha "fredagsmysmat". Egentligen borde jag ha haft tzatziki till, och lite bröd, och lite tomat..men nä, det blev inte så och det gick faktiskt alldeles utmärkt bra ändå. Det är inga mått i receptet, ta så mycket som sig behagar =)

1 fläskytterfilé
Potatis
Rödlök
Vitlök
Fetaost, i bitar
Oliver
Svartpeppar
Salt

1. Värm ugnen till 225 grader.

2. Skala och skär rödlök i lagom stora klyftor för att ugnsstekas. Skala vitlöksklyftor. Lägg i en bunke och skvätt generöst med olivolja över. Blanda om och häll ut på en ugnsplåt.

3. Sätt in i ugnen. Rör om när potatisen börjar få färg.

4. Skär tunna skivor av fläskytterfiléen. Stek dem hastigt i omgångar i stekpanna, salta och peppra. Lägg åt sidan.

5. När potatisen nästa är klar fördelar du köttet, oliverna och fetaosten över potatisen. Låt ugnssteka nån minut tills potatisen är helt klar och osten är mjuk.



Inga kommentarer: