Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 20 januari 2013



Stifado
Grekisk köttgryta


Gryta och stek är så gott men man kan ju inte laga det på vardagarna så jag brukar passa på att göra långkok på söndagar. Här kommer recept på Jamie Olivers tolkning av Stifado. Det är en mustig köttgryta med lite annorlunda smak än våra vanliga svenska köttgrytor. Jag använde bara nötkött men receptet  nedan är Jamies original och där ingår även fläskkött. Vi åt ris till. Tre fjärdedelar av familjen gav den tummen upp, minstingen tyckte inte riktigt den var i hans smak men han åt upp hela portionen så det var nog inte så tokigt ändå! 

600 g grytbitar av nötkött
600 g grytbitar av fläskkarré
3 rödlökar
1 msk russin
400 g krossade tomater
1 msk tomatpuré
½ citron
En knippa bladpersilja
Olivolja

Marinad
1½ tsk hel kryddpeppar
6 kryddnejlikor
Havssalt
Svartpeppar
4 vitlöksklyftor
3 lagerblad, färska (fast jag använde torkade)
1 kanelstång
1 tsk oregano
1-1½ dl rött vin
4 msk rödvinsvinäger


1. Stöt kryddpepparkornen, nejlikorna och en nypa salt i en mortel.
2. Skala och pressa i vitlöksklyftorna i morteln och fortsätt stöta tills det bildats en massa.
3. Häll över den i en bunke, riv ner lagerbladen (tillsätt hela om du använder torkade) och tillsätt resten av ingredienserna i marinaden.
4. Skär köttet i 4x4 cm stora kuber. Rör runt köttet i marinaden tills det är helt täckt, lägg plastfolie över och ställ in i kylen i minst 2 timmar, helst över natten.
5. När du är klar att börja laga grytan värmer du några skvättar olivolja i en stor gryta på medelvärme.
6. Skala och klyfta rödlöken. Stek den mjuk i oljan under omrörning, i cirka 10 minuter eller tills löken har mjuknat och blivit lätt gyllenbrun.
7. Tillsätt köttet och marinaden. Grovhacka russinen och tillsätt dem, tomaterna och tomatpurén i grytan. Häll på precis så mycket vatten att det täcker.
8. Krydda ordentligt med salt och peppar och koka upp, sänk sedan till låg värme, sätt på locket och låt sjuda i 1½ timme.
9. Ta av locket och koka i ytterligare 45 minuter eller tills köttet är riktigt mört och börjar falla sönder och såsen är härligt tjock. Håll ett öga på grytan och tillsätt en skvätt vatten om det ser lite torrt ut.
10. Smaka av och tillsätt citronsaften och lite mer kryddor om det behövs. Finhacka persiljan strö över. Ringla över en skvätt olivolja.



Inga kommentarer: