Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 21 januari 2013


Grekisk köttfärslimpa med ägg
Rolo me vrasta avga

Tydligen, och faktiskt helt omedvetet, blev det grekiskt idag med. Vad konstigt! Det här receptet gör en fantastiskt saftig och god köttfärslimpa. Jag hade en dessertost i kylskåpet, Cantadou peppar, så jag använd den istället för hård ost. Det funkade bra. Ät med en fräsch sallad eller ugnsstekt potatis. Personligen tycker inte jag det behövs sås till.

Färs
500 g nötfärs
75 g dagsgammalt vitt bröd utan kanter
3 dl mjölk
1 gul lök
1 ägg
3 msk färsk persilja, hackad
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad mynta
Salt och svartpeppar

Fyllning
4-5 hårdkokta ägg
Ostskivor av en smakrik ost

1. Hårdkoka äggen till fyllningen. Skala dem och låt dem svalna.

2. Sätt ugnen på 175 grader.

3. Riv ner brödet i en bunke. Häll i mjölken och kryddorna. Rör om ordentligt så brödet blir genomblött.

4. Skala och finhacka löken. Klipp/hacka persiljan. Rör ner i bunken.

5. Blanda ner resten av ingredienserna till köttfärslimpan i bunken.

6. Forma 3/4 av färsen till en limpa med en fördjupning i mitten längsmed i en smord ugnsform. Lägg äggen och ostskivor i fördjupningen. Fördela resten av färsen ovanpå och forma till en rulle.

7. Grädda i ugnen i 45 minuter.


Inga kommentarer: