Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 12 januari 2013



Fläskfärs- och salvia frikadeller i tomatsås


Mums vad gott! Och precis lagom mycket salviasmak i frikadellerna, tycker vi i alla fall. Det här har vi inte ätit för sista gången.

Frikadeller
500 g fläskfärs
1½ dl finhackad schalottenlök
1 vitlöksklyfta
1 ägg
1½ tsk salt
1½ tsk salvia
1 krm peppar

Tomatsås
1 fpk passerade tomater
2 dl vitt vin
en handfull körsbärstomater
1½ dl finhackad schalottenlök
Hackad persilja, efter tycke och smak
Salt och peppar

1. Skala och hacka den gula löken. Häll 1½ dl i en bunke. Pressa ner vitlöken.

2. blanda ner färs, ägg och kryddor till en jämn smet. Forma frikadeller och lägg dem på en skärbräda.

3. Fräs löken mjuk  i olja i en stekpanna med höga kanter. Häll i passerade tomater och vin. Låt koka upp.

4. Klyfta körsbärstomaterna och lägg dem i tomatsåsen tillsammans med hackad persilja. Krydda med salt och peppar och låt koka ihop några minuter på medelvärme. Smaka ev av med mer salt och peppar.

5. Ta stekpannan från värmen och lägg försiktigt ner frikadellerna. Skaka lätt på pannan så alla täcks av tomatsåsen.

6. Ställ tillbaks stekpannan på plattan och låt puttra på låg-medelvärme tills frikadellerna är genomkokta, ca 5-7 minuter om man gör frikadellerna som "normalstora" köttbullar. .

Servera med pasta

Inga kommentarer: