Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 1 januari 2013



Salami- och brieostpaj


Idag är det nyårsdagen och då brukar ju nästan hela Sverige äta pizza och vi är vanligtvis inget undantag. Men i år blev det ingen pizza. Jag gjorde en paj på överbliven julmat istället. Det blev en stor helt fantastisk salami- och brieostpaj och dessutom två portionspajer med ost och skinka.

200 g vetemjöl
125 g mjukt smör
2 msk vatten
½ röd lök
100 g brieost
200 g salami
2 dl mjölk
2 ägg
Riven ost

1. Hacka samman smör och vetemjöl. Tillsätt vatten och salt och knåda till en slät deg. Lägg degen svalt ett tag.

2. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Kavla ut degen och fördela i en smord pajform, eller tryck ut den direkt i pajformen. Se till att degen täcker botten och sidor av formen. 

4. Förgrädda pajskalet i 10 minuter. Ta ut ur ugnen.

5. Skala och finhacka löken. Klipp eller strimla salamin i mindre bitar. Skär brieosten i skivor.

6. Täck pajbotten med brieost. Fördela salami och lök över osten.

7. Rör ihop ägg och mjölk och häll i pajskalet. Strö över riven ost.

8. Grädda i ugnen tills äggstanningen "stannat", ca 30-40 minuter.  

9. Ta ut pajen och låt den svalna lite innan servering

Inga kommentarer: