Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 15 januari 2013


Doroteagrytan

Det här är en färsgryta med vitkål. Jag har ingen aning om varför den heter just Dototeagrytan. Är den från från orten Dorotea? Hette den som kom på grytan Dorotea? Berätta gärna för mig om du vet. 

Det behövs egentligen ingen potatis till, går utmärkt att äta som den är. Den ser visserligen lite tråkigt grå-beige ut, men låt dig inte luras för den är väldigt god. Ät lite färgglada grönsaker till vettja :)

2 gula lökar
50 g rökt skinka 
1½ l strimlad vitkål
500 g köttfärs
1 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 dl grädde
1½ msk kinesisk soja
1½ tsk senap
1 tsk salt
Vitpeppar

1. Skala och hacka löken. Strimla skinkan. Finstrimla vitkålen.

2. Fräs löken mjuk i smör i en gryta. Tillsätt och bryn köttfärs och skinka.

3. Strö över mjölet. Häll i mjölk och grädde under omrörning. Låt koka ihop några minuter.

4. Rör ner soja, senap och salt. Smaka av med vitpapper.

5.  Blanda ner vitkålen och låt puttra på svar värme under lock i 30 minuter. Smaka av med mer kryddor om det behövs.

Inga kommentarer: