Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 31 januari 2013


Laxbiffar med Marie Rose sås


Det här är fantastiskt goda laxbiffar gjorda av kokt lax till omväxling mot de vanliga biffar om görs med rå lax. Klart bäst är att använda överbliven kokt (eller ugnsstekt) lax. Visst kan man kokar den strax innan man gör biffarna, men då är det risk att laxen innehåller så mycket vatten att det blir väldigt lösa biffar.

Såsen är min variant av den kalla engelska såsen Marie Rose som förekommer i så många engelska matprogram. Väldigt gott till! Min man gillar inte ketchup, men chilisås (go figure!) och det går lika bra att använda chilisås och lite sambal oelek, då blir det en starkare variant som är minst lika god. 

Gott med pressad potatis till.

Biffar
500 g lax, kokt
½ msk fiskfond
1-2 dl grädde
½ dl ströbröd
½ msk potatismjöl
1 ägg
1 dl finhackad dill
1 tsk salt
½ tsk citronpeppar


Marie Rose sås
2 dl creme fraiche
½ dl majonnäs
3 msk ketchup (eller chilisås + 1 tsk sambal oelek för starkare variant)
1 msk tomatpuré
en skvätt citronsaft
Salt och vitpeppar

Till servering
Pressad potatis

1. Blanda ihop creme fraiche, majonnäs, ketchup och tomatpuré. Smaka av med kryddor och citronsaft. Låt den stå svalt till servering. 

2. Rör ihop ströbröd, potatismjöl och grädde i  en bunke.

3. Mosa laxen med en gaffel och rör ner den i ströbrödsblandningen. Rör ner dill, ägg och kryddor. 

4. Forma färsen till biffar (eller klicka ut smeten direkt i stekpannan) och stek  på medelvärme i 2 minuter. Vänd fööörsiktigt och stek 2 minuter till. 

Tips - håll dem varma i ugnen på 100 grader medan du pressar potatis eller ordnar med tillbehören.

2 kommentarer:

Anneli sa...

Det här låter supergott! Jag provar receptet i helgen =)

IngelaC sa...

Ja det var verkligen gott! Låt mig vet vad du tycker =)