Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 3 maj 2013


Bakad potatis med kycklingröra

Kände mig lite lat på matlagningsfronten idag så det blev en enkel middag som ändå är lite fredagsfestlig. Bakad potatis är så otroligt gott. Och man kan variera tillbehören i det oändliga. Idag blev det kycklingröra. Jag har inga mått på hur mycket yoghurt och majonnäs det ska vara i röran för jag rör bara ihop så mycket jag känner är "lagom", idag tog jag en tub majonnäs och kanske ett par dl yoghurt. Kryddan får man också prova sig fram med.

4 bakpotatisar
1 grillad kyckling
1 röd paprika
10 cm purjolök
Majonnäs
Grekisk/turkisk yoghurt (eller gräddfil)
Curry
Salt och vitpeppar

1. Värm ugnen på 200 grader. Sätt gallret på sista falsen.

2. Skölj och borsta potatisen.  Picka hål i dem. Lägg en bit aluminiumfolie stor nog att räcka för alla potatisar på gallret och lägg potatisarna på folien. Baka i ugnen i 1-1½ timme tills potatisarna är mjuka.

3. Rensa kycklingen och hacka köttet.

4. Skölj och kärna ur paprikan, finhacka den. Skölj och finhacka purjon.

5. Blanda ihop kyckling, paprika och purjo i en stor bunke.

6. Rör ihop yoghurt och majonnäs i en annan bunke. Smaka av med curry, salt och peppar. Häll ner i bunken med kyckling och grönsaker och blanda om. Låt stå och dra i kylskåpet tills potatisarna är klara.

7. Ta ut potatisarna och låt dem vila i några minuter. Vid servering skär ett kryss i toppen. Klicka i lite smör och salta. Ät med kycklingröran och några kalla grönsaker eller en sallad. 

Inga kommentarer: