Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 8 maj 2013



Kolokithokeftedes - Grekiska zucchinibiffar med fetaost

Jag sökte efter vegetariska biffar och stötte på kolokithokeftedes. Det finns inte en chans i världen att uttala det men jag blev väldigt nyfiken. En arbetskamrat som bott i Grekland kan uttala det så jag ber henne säga det om och om igen bara för att det är ett sånt coolt ord =) Jag sökte vidare på namnet och hittade en massa recept. Det här föll mig i smaken...typ...jag har lagt till tomat, purjolök och vetemjöl. Purjolök bara för att jag hade en bit kvar som jag ville använda. Nästa gång ska jag prova med riven gul och röd lök, ½ av varje. Tomat lade jag till bara för att jag tyckte det passade till och vetemjöl för att binda ihop biffarna bättre. Jag älskar ju mynta och det gjorde sig verkligen bra här, men jag är nyfiken att prova med basilika istället, eller kanske persilja. Och jag ska även prova med råriven potatis istället för kokt. Det här har vi inte ätit för sista gången som ni hör!
 
Hela familjen gillade biffarna, eller kanske ska jag kalla dem plättar! Lilla sonen åt dem med lingonsylt, vi andra med tzatziki

2 potatisar
3 ägg
2 zucchini (ca 500 g)
1 stor tomat
10 cm purjolök (eller 1 vanlig lök)
200 g fetaost
½ dl finhackad mynta (eller 1 msk torkad)
½-1 tsk salt (tänk på att fetaosten är salt i sig)
ca 1 dl vetemjöl

1. Skala potatisen och skär den i mindre delar. Koka i lättsaltat vatten.

2. Riv zucchini i ett durkslag och låt rinna av. Pressa sen ut så mycket vätska som möjligt med händerna.

3. Låt potatisen ånga av och pressa den i potatispress. Blanda potatisen med äggen, ett och ett.

4. Grovriv fetaosten. Hacka tomaten. Finhacka purjolöken. Hacka myntan (om du inte använder torkad vill säga).

5. Blanda ihop potatis, zucchini, fetaost, tomat, mynta och salt. Blanda i vetemjöl. Sätt in i kylen stt tag, gärna upp till en timme. Om smeten "vätskat sig" i kylen så kan du röra ner lite mer mjöl. 

6. Värm upp olja i en stekpanna och klicka ner smet till lagomt stora biffar/plättar. Stek på medelhög värme i några minuter per sida tills gyllenbruna. Låt gärna vila i ugnen på 100 grader till servering.

Inga kommentarer: