Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 13 maj 2013


Ljuvlig avokadosoppa

Här kommer recept på en soppa som gör en glad i själen. Den har en härligt ljusgrön färg och en fräsch smak. Dessutom är den både lätt och snabb att tillaga och det är ju aldrig fel! En riktigt må-bra soppa. Den är inte så matig så ät den med räkor eller knaperstekt bacon. Och ett gott vitlöksbröd passar bra till.

Soppa
4 små mogna avokados
1½ dl grädde
½ dl creme fraiche
6 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
Salt och svartpeppar
Citronsaft 


Tillbehör
Röd lök, hackad
Räkor
Stekt bacon i bitar
Creme fraiche 

1. Skala och hacka löken. Skala räkorna eller stek baconet. Lägg åt sidan i skålar.

2. Koka upp vattnet och buljongtärningen.

3.  Dela, kärna ur och skala avokadon. Lägg i en bunke tillsammans med grädde och creme fraiche. Mixa med mixerstav till helt slätt.

4. Rör ner avokadoröran i buljongen. Smaka av med salt, peppar och citronsaft. åt få ett snabbt uppkok. Smaksätt med valfria kryddor om du vill ha mer smak på soppan.




Inga kommentarer: