Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 19 maj 2013


Ugnsgratinerad lax med ört- och citrontäcke


Högsommarvärme hela dagen, varmare än varmt! Då är det gott med något som känns fräscht och lätt till middag. Valet stannade vid lax. Jag ville ha ett täcke på laxen och tog det jag hade hemma. Det blev en röra med bl.a. färska örter och citron, och det blev då verkligen lyckat! Eftersom jag bara slängde ihop röran har jag inga exakta mått, men det behövs nog inte. Jag hade ugnsstekta grönsaker med kalamataoliver (se separat recept) kvar sen grillningen igår så det åt vi till. Oj vad gott det var, full pott!

4 portionsbitar lax
1 citron, skalet och saften
½ fpk philadelphiaost
25 g smör, mjukt
Färsk persilja
Färsk basilika
Salt och vitpeppar

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Hacka persilja och basilika, kanske 2 msk av varje. Riv skalet av citronen. 

3. Rör ihop philadelphiaost, smör, persilja, basilika och citronskal. Smaka av med citronsaft.

4. Salta och peppra laxen. Stek bitarna i smör i en stekpanna, ca 1 minut per sida. 

5. Lägg över laxen i en ugnsform. Bred ut örtröran över laxen och stek färdigt i ugnen, ca 5 minuter.

Inga kommentarer: