Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 5 maj 2013




Godaste biffarna hittills....Persiljebiffar


Jag tänkte göra persiljejärpar men färsen blev så smetig att det var svårt att forma järpar, det fick bli biffar istället! Och vilka biffar sen! Jag kunde inte låta bli att sluka en biff medans jag stekte. Med mitt recept för plommonjärpar som grund hittade jag på det här. Tänk vad bra det kan bli när man bara höftar till det! De toppar nu min "biff-lista", 10 poäng av 10 möjliga :)

Biffar
3/4 dl havregryn 
1 msk mjöl
1 dl mjölk 
1 dl grädde
500 g nötfärs
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk lökpulver
½ msk persillade
1 dl persilja, hackad
1 ägg

Sås                           
skyn i pannan
1 msk vetemjöl
1 dl vatten
2-3 dl grädde
½ msk kalvfond 
½ msk soja


1. Blanda havregryn, mjöl, mjölk och grädde i en bunke. Låt svälla minst 10 minuter. 

2. Rör ner alla kryddor och blanda sen ner färs, persilja och ägg, gärna med händerna. Rulla biffar med våta händer. Är kladdigt värre, men det är det bästa sättet är att använda händerna!

3. Bryn biffarna i omgångar några minuter per sida i smör i en stekpanna (spara stekspadet). Lägg biffarna i en ugnsform och låt dem eftersteka i ugnen på 100 grader tills de ska serveras. 

4. Rör samman vetemjöl, vatten och grädde och red av skyn i stekpannan under omrörning. Rör ner kalvfond och soja. Låt koka 3-4 minuter. 


Inga kommentarer: