Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 11 maj 2013


Kycklingballotine

Det här är något som man ser rätt ofta på engelska matlagningsprogram. Det är lite pill, men värt det då kycklingen blir så smakrik. Fyllningen i mitt recept är bara ett exempel, låt fantasin flöda. Och ett tips - man kan göra detta i ugnen med. Lägg då korvarna i en vattenfylld ugnsform och låt koka i ugnen på 200 grader till innertemperatur på 70 grader.

4 kycklingfiléer
6-8 skivor rökt skinka eller bacon
Färska örter, bladen (t.ex. basilika, salvia, persilja)
Salt och peppar
Kycklingkrydda

1. Koka upp vatten i en stor kastrull

2. Lägg filéerna i varsin plastpåse (eller mellan plastfolie) och banka ut dem. Ta ut filéerna och lägg dem på varsin bit plastfolie, stor nog att slå in filéerna i.

2. Krydda filéerna med salt, peppar och kycklingkrydda. Lägg på skinka/bacon och färska örter. Rulla ihop till hårda korvar med hjälp av plastfolien. Snurra ihop ändarna så det blir så tätt som möjligt och slå in varje korv ordentligt i aluminiumfolie.

3. Lägg ner i det kokande vattnet och låt småkoka i 15-20 minuter. Kycklingen ör klar när innertemperaturen är 70 grader.     

4. Ta bort aluminium- och plastfolien. Stek ballotinerna runt om i smör i en stekpanna tills de får fin färg. Salta och peppra.  

5. Låt vila en stund och skär sen upp den på snedden.                     


Inga kommentarer: