Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 15 maj 2013


Korvstroganoff-gratäng med äpple

Jag använder väldigt sällan färdiga mixer och såser, men det kan vara bra att ha nån i skafferiet "bara utifall att" (eller om jag är bortrest :)  Idag var en sån där dag när jag bara inte orkade lägga ner något vidare jobb på middagen. Det fick bli korvstroganoff men med en tvist, lite måste jag ju ändra på! Jag hade en massa överblivet basmatiris i kylskåpet och hittade några äpplen som sett sina bästa dagar. Sen passade jag på att dutta i rosmarin också eftersom det passar så bra till både korv och äpple. Hokus pokus så hade jag en  god korvstroganoff-gratäng med äpple.

4 port kokt basmatiris
600 g falukorv
2 äpplen
1 fpk korvstroganoff-mix (knorr)
1½ dl vatten
1½ dl mjölk
1 dl grädde
1 dl chilisås
Östkrydda
Rosmarin

1. Sätt ugnen på 175 grader. Sätt gallret på nedersta falsen. 

2. Skär korven i tärningar och bryn dem i smör i en stekpanna. Rör i mixen, vatten och mjölk. Låt koka upp och tillsätt grädde och chilisås.

3. Skala och skär äpplena i tärningar. Häll ner dem i stekpannan. Smaka av med kryddor. Låt koka i  några minuter.

4. Fördela kokt riset i botten på en ugnsform. Platta till ordentligt. Häll korvstroganoffen ovanpå riset.

5. Ställ in i ugnen i 20 minuter. 

Inga kommentarer: