Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 10 maj 2013


Nespresso kaka

Det här är en mäktig kaka med "vuxen" smak av mörk choklad och kaffe. Nån sorts blandning av kladdkaka och sockerkaka. Servera en tunn skiva med en klick vispad grädde till kaffet. Kakan heter egentligen "Carey Neff's Espresso Cake" men jag läste det lite snabbt som "Nespresso Cake". Eftersom vi har en nespressomaskin tyckte jag den skulle vara kul att prova med nespressokaffe. Sen såg jag vad den egentligen hette men nu får den heta Nespresso kaka.
 
Jag gillar att läsa recept på utländska sidor och bloggar, man kan få lite nya uppslag då. Men det kan vara svårt att få till det precis som det ska vara eftersom måtten blir lite konstiga när de översätts och det är inte alltid vi har exakt de ingredienser som receptet anger. Det här receptet är omgjort, men inte mycket. I originalreceptet är det två tredjedelar "fullkorns-bakmjöl"" och resten vitt mjöl. Jag använde bara vanligt vetemjöl, men jag ska prova med grövre mjöl nästa gång.

2,2 dl mjöl (se ovan)
2,37 dl råsocker (rörsocker)
1,6 dl kakao
1 3/4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1/4 tsk salt
1,2 dl osötad äppelmos (eller katrinplommonpuré)
3 äggvitor
2,37 dl kaffe

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en form med avtagbar kant och pudra den med kakao.

2. Blanda ihop alla torra ingredienser i en stor bunke.

3. Blanda äppelmos, äggvitor och kaffe i en annan bunke.

4. Rör ner de blöta ingredienserna i de torra och häll i ugnsformen.

5. Grädda i mitten av ugnen tills kakan är genomgräddad, ca 25 minuter. Prova med en sticka mot slutet.


Inga kommentarer: