Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 12 maj 2013


Kalvfrikassé

Idag utmanade jag mig själv med att laga middag enbart av vad jag hade hemma utan några förberedelser. Jag gör så då och då både för att det är kul och att man gör av med det man har hemma. När man gör gryta är det populärt att göra bouquet garni, alltså binda ihop lagerblad och ett gäng färska örter, men jag brukar lägger örterna direkt i grytan. Men man gör ju som man vill! Resultatet blev en härlig gryta med lite syrlig smak som känns lite lättare än en gryta gjord på rödvin. Vi åt couscous till.

500 g grytbitar av kalv
Mjöl
Palsternacka (en eller två beroende på storlek och gärna en morot också)
2 dl vitt vin
7 dl vatten
1½ msk kycklingfond
1 tsk worchestershiresås
2 lagerblad
2 kvistar färsk rosmarin
2 msk hackad persilja
1 vitlöksklyfta
1 krm vitpeppar
Salt
1 dl grovhackad gul kantarell, förvälld
2 schalottenlökar
1 tsk citronsaft
2 msk grädde
Persilja att garnera med

1. Torka av grytbitarna och vänd dem i mjöl. Bryn runt om i omgångar i smör i en gryta på hög värme. Lägg över på ett fat.

2.  Skala och skär palsternackan i små bitar. Sänk värmen och fräs palsternackan i smör i grytan några minuter. Lägg i köttet och häll på vin. Låt koka några minuter.

3. Häll på vatten, fond och worchestershiresås. Tillsätt lagerblad, rosmarin och persilja. Pressa i vitlöken och krydda med vitpeppar och en nypa salt. Låt koka under lock i ca 45 minuter på medelvärme.

4. Skala och hacka löken. Stek den och den hackade svampen i smör och citronjuice i en stekpanna. Häll ner i grytan och låt koka i 10 minuter till.

5. Fiska upp lagerbladen och rosmarinkvistarna.  Smaka eventuellt av med mer salt och peppar. Häll i grädde och rör om. Klipp över lite persilja vid servering.

 

Inga kommentarer: