Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 4 maj 2013



Ugnsbakad lax med basilika-och tomattäcke


Här kommer recept på en väldigt god laxrätt. Täcket/såsen skar sig lite, men det är av mindre betydelse eftersom det var så himla gott, lite syrlig och frisk smak. Passar väldigt bra med ugnsrostade grönsaker till, och praktiskt dessutom eftersom man kan göra dem samtidigt i ugnen, me like ;)

600 g lax, skinn- och benfri 
1 msk smör
2 tomater
2 dl crème fraiche fraiche
1 kruka basilika
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Smörj en ugnssäker form med smör och lägg i fisken, hel eller i portionsbitar.

3. Skålla och skala tomaterna och tärna dem.

4. Vispa crème fraiche hårt.

5. Klipp ner basilika i crème fraichen (spara några fina blad). Blanda ner tomaterna och smaka av med salt och peppar.

6. Häll blandningen över laxen och ställ in formen i ugnen och låt stå tills laxen är genomstekt, ca 15-20 minuter.

7. Garnera med basilikablad vid servering.



Inga kommentarer: