Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 5 maj 2013


Kanelbröd 
the Amish way

Här kommer ett recept som jag såg på min amerikanska vän Wendys facebooksida. Jag har översätt det till svenska men måtten blir lite på ett ungefär, alla decilitermått är avrundade. Smöret var lite trixigt. Det var angivet i cup (1 cup = 2.37 dl) men det blir så konstigt att mäta upp 2.37 dl mjukt smör (det ska ju inte vara smält smör) så jag översatte det igen, nu från deciliter till gram (1 dl fast smör = 95 g) vilket innebar att jag hade 237 gram smör...hahaha det var ju roligt :) 

Hur blev resultatet då? Jo den blev lite tung, troligtvis för mycket mjöl, så nästa gång ska jag ta lite mindre. Men handen på hjärtat, hellre en saftig och tung kaka än en torr och luftig. Och smaken var det då inget fel på. Den fick en knäckig topp som var väldigt spröd, men samtidigt väldigt god. Tror på att äta den som efterrätt med en klick grädde och lite bär!


240 g smör, mjukt 
4 3/4 dl socker 
2 ägg
4 3/4 dl mjölk 
2 msk citronsaft eller vinäger
9½ dl mjöl (ta lite mindre)
2 tsk bakpulver

Kanelsocker
1½ dl socker
2 tsk kanel

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör, socker och ägg pösigt. Rör ner mjölk och citronsaft (eller vinäger). Rör snabbt ner mjöl blandat med bakpulver.

3.  Smörj två brödformar. Fördela ungefär halva mängden smet i de två formarna (1/4 i varje form). 

4. Blanda socker och kanel i en skål och strö 3/4 av blandningen ovanpå smeten i formarna. 

5. Fördela resten av smeten i de två formarna (1/4 i varje) och strö sist över resten av kanelsockret. Virvla runt med en kniv i formarna. 

6. Grädda i ugnen ca 50 minuter. Testa gärna med en tandpetare mot slutet så du tar ut bröden i rätt tid.

7. Låt brödet svalna i formarna i 20 minuter.

Inga kommentarer: