Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 30 maj 2013


Knäckig rabarberpaj

Den här fantastiska värmen vi fått har gjort att rabarberna växer med superfart. Idag var det dags för den första (av många) rabarberpajen. Det här receptet gör en otroligt god paj med precis lagom balans mellan sött och syrligt och den har en härligt knäckig yta. 


500 g rabarber + lite socker
100 g smör
1 dl grädde
½ dl sirap
1½ dl mjöl
2½ dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en pajform med smör.

2. Skär rabarbern i små bitar och fördela dem i pajformen.

3. Smält smöret i en kastrull och rör ner grädde och sirap. Ta av från spisen.

4. Rör ihop mjöl, havregryn, bakpulver och socker i en bunke.

5. Rör sen ner mjölblandningen i kastrullen och bred sen ut över rabarberna.

6. Grädda i ugnen tills ytan är knäckig och har fin färg, ca 25-30 minuter.

Inga kommentarer: