Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 20 maj 2013


Fyllda bifftomater med ris


Jag har dubblerat receptet eftersom ursprungsreceptet var för två personer, och jag har lagt till mynta bara för att jag älskar det och tycker det passar till rätten. Det blev tokmycket fyllning! Nu var jag väl inte så noga med måtten, men ändå! Jag lade resten av fyllningen i en ugnsform och lät den stå i ugnen i ca 40 minuter. Man kan ju äta den som en typ av pajskalsfri paj med en sallad =) Jag och Lillebror tyckte det var jättegott. Storebror gillade det, förutom tomaterna eftersom han inte är så förtjust i varma tomaterna, och maken tyckte det var ok.

8 bifftomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
6 msk rivet vitt bröd
1 dl mjölk
2 ägg
1 msk torkad mynta
2 pkt tärnat bacon
200 g blandfärs
Smör
3 dl okokt ris
4 dl kokande vatten, lätt saltat
Salt och peppar

1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Tvätta tomaterna och skär av ett lock. Gröp ur dem inkråmet och lägg det i en skål. Salta lätt i tomaterna.

3. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i smör. Häll i baconet och bryn det lätt.

4. Lägg det rivna brödet i en bunke och häll över mjölken. Rör i äggen, tomatinkråmet och myntan. Blanda ner bacon- och lökblandningen och köttfärsen. Krydda med salt och peppar.

5. Fyll tomaterna med blandningen och lägg på locken. Koka upp vatten med salt.

6. Smöra en stor ugnsform med ca 25 gram smör. Häll i riset och ställ tomaterna ovanpå. Lägg en liten klick smör på varje tomat. Häll det kokande vattnet över riset.

7. Tillaga i ugnen i ca 30 minuter.

Inga kommentarer: