Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 21 maj 2013


Kotlettgratäng med mustig sås

När jag planerade maten gjorde jag det med tanke på vilket väder det skulle bli, dvs regn. Men det blev soligt och varmt mot slutet av dagen så där stod jag med ingredienser för en lite tyngre måltid passande för en kall och regnig dag. Ja ja, så kan det gå när man litar på väderprognoserna *haha*. Jag använde 1 kg kotletter, men såsen räckte ändå. Det blev faktiskt så mycket sås att jag fick dela upp den på två formar. Vi åt kokt potatis till, fast jag mosade min med smör, så jag kan tänka mig att potatismos passar väldigt bra till.

Benfria kotletter, ca 700 gr
Salt och svartpeppar
200 g broccoli
½ dl hackad färsk basilika
2 dl riven parmesanost
1 vitlöksklyfta
1 tsk persillade

Sås
2 schalottenlökar
2 msk vetemjöl
2½ dl vatten
1 hönsbuljongtärning
½-1 dl steksky
1 dl grädde
1 msk fransk senap
1 tsk kinesisk soja
Salt och svartpeppar

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Stek kotletterna nästan färdiga i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Ta ur dem ut stekpannan och vispa ur den med ca 1 dl vatten. Sila stekskyn och spara den.

3. Koka broccolin nästan färdig.

4. Skala och hacka schalottenlöken. Fräs mjuka i smör i en kastrull. Strö över vetemjöl och rör om.

5. Tillsätt vatten, steksky, grädde, senap och soja. Koka upp under omrörning.

6. Smula ner buljongtärningen och låt koka några minuter. Smaka av med salt och peppar och kanske mer senap.

7. Häll såsen i en stor ugnsform (eller två) och lägg i kotletterna.

8. Finhacka broccolin och basilikabladen. Blanda ihop broccoli, basilika, ost, persillade och pressad vitlök. Fördela ovanpå kotletterna.

9. Gratinera högt upp i ugnen ca 10-15 minuter beroende på tjocklek på kotletterna.


Inga kommentarer: