Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 6 maj 2013

Makaronipudding med tomatsås


Igår åt vi makaroner till biffarna och som vanligt gjorde jag alldeles för mycket makaroner. Så idag gjorde jag en makaronipudding. Den här gången med tomatsås i. Nu hade jag en burk färdig tomatsås annars kan man använda en förpackning krossade tomater + en matsked tomatpuré eller två och en tesked torkad basilika. Man kan stoppa i lite korv i puddingen om man vill eller äta något på sidan om. Själv tycker jag det är trevligt att hoppa över köttet nån dag så jag åt puddingen som den är medan resten av familjen åt köttbullar till. Kameran var urladdad så det blev ingen bild, men den ena makaronipuddingen är ju den andra lik, förutom att denna är röd då :)

4 dl torra makaroner (eller motsvarande kalla färdigkokta makaroner)
10 cm purjolök
2 dl frysta grönsaker (t.ex. Findus ärter, majs, paprika), tinade
1 burk Barilla Basilico (tomatsås med basilika)
100 g riven ost
2 ägg
3 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Koka makaronerna och spola dem sen i kallt vatten (om du inte redan har kalla makaroner i kylskåpet!). Häll ner dem i en smord ugnsform.

3. Skiva och finhacka purjolöken. Blanda ner den med makaronerna tillsammans med grönsaker, tomatsås och ost.

4. Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar. Häll över makaronerna.

5. Gratinera i ugnen tills äggstanningen "stannat, ca 45 minuter. 

Inga kommentarer: