Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 9 maj 2013


Fläskfilé under italienskt täcke

Mums vilken god mat! Jag hade alla ingredienser hemma utom grillad paprika. Men jag hade soltorkade tomater så jag bytt helt kallt ut paprikan mot tomater. Nu vet ju inte jag hur rätten enligt det ursprungliga receptet smakar, men min var då väldigt, väldig god! Vi åt pasta, färsk spenat, cocktailtomater och oliver till.

1 fläskfilé (500-600 g)
Salt och peppar

Täcke
1 pkt mozzarella (125 g)
1 kruka basilika
35 g valnötskärnor
3 soltorkade tomater (eller 50 g grillad paprika)
2 vitlöksklyftor
Salt och peppar

Sås
3 dl steksky med vatten
2 msk kalvfond
1 msk maizena
1 dl creme fraiche
1 tsk soja
Svartpeppar

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Putsa filén fri från senor och fett. Bryn den runt om i rejält med smör i en stekpanna. Salta och peppra. Ta upp filén och lägg den på en skärbräda.

3. Vispa ut stekpannan med 3 dl vatten. Sila ner i en kastrull och ställ åt sidan.

4. Skär mozzarellan i små bitar. Plocka bladen av basilikan, ta undan några blad till serveringen. Hacka basilika, valnötter och soltorkad tomat. Skala och hacka vitlöken. Blanda samman allt och krydda med en nypa salt och peppar.

5. Skär köttet i ca två cm tjocka skivor och lägg dem i en ugnsform. Bred ut täcket på köttet, försök få allt ovanpå köttet.

6. Stek i ugnen ca 15 minuter tills köttet är genomstekt, osten smält och valnötterna är rostade men inte brända.

7. Häll fond i skyn och låt koka upp. Rör ner maizena i creme fraichen och vispa sen ner i kastrullen. Låt sjuda i några minuter. Smaka av med soja och peppar.

Inga kommentarer: