Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 12 maj 2013


Hastbullar med äppelmosfyllning

Idag var jag sugen på något till kaffet och slängde därför ihop hastbullar. I all hast *haha* glömde jag ägget i degen, men vet ni vad? Det gjorde inget för de blev riktigt bra ändå. Så då vet vi, man kan baka hastbullar även om man inte har ägg hemma, eller om man är allergisk, för ägget till pensling kan man ju också hoppa över. Det är av misstagen man lär sig sägs det ju!
 
Hastbullar ska man äta på direkten, de blir inte så bra att spara. Men det är i och för sig ett icke-probelm eftersom det aldrig blir kvar några ;)


2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk vaniljsocker
50 g smör, i tärningar
1 ägg
½ dl ljus sirap
(1 dl mjölk)
Äppelmos
1 ägg till pensling
pärlsocker till garnering

1. Sätt ugnen på 250 grader.

2. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i matberedaren.

3. Tillsätt smör, (ägg,) sirap och mjölk. Kör snabbt ihop till en deg.

4. Klicka i degen i 9 bullformar.

5. Klicka i lite äppelmos i formarna. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

6. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer: