Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 22 maj 2013


Enkel pasta med räkor och lax


Fräsch och lätt pastarätt som hela familjen - nåja tre fjärdedelar iallafall - tycker är jättegod. Den här pastarätten innehåller egentligen bara räkor, men eftersom min man inte är så förtjust i dem så har jag gjort om den och lagt till lax. Då jag älskar räkor får han helt enkelt finna sig i att äta rätter där det ingår då och då *s*. Det blir godast om man steker laxen, men funkar faktiskt bra att låta den koka med pastan sista minuten. Jag valde det senare idag eftersom jag kände mig lat! Vän av ordning ser att det inte är några tomater med på bilden, och så blev det den här gången. Det var en jättemöglig tomat i botten av förpackningen och jag upptäckte det inte förrän jag hällde upp dem i ett durkslag *uäk* så jag slängde allihopa!

4 portioner pasta
1 vitlöksklyfta
(1 röd chili)
1 citron, skal och saft
2 dl vitt vin
1 hönsbuljongtärning
3 dl räkor
300 g lax
½-1 påse salladslök
1 fpk körsbärstomater

Till servering
Riven parmesanost

1. Sätt igång pastakoket.

2. Skala och hacka vitlöken. Fräs den nån minut i olja i en kastrull.( Om du vill ha lite styrka så hacka röd chili och låt fräsa med vitlöken). Häll i vin, saft och skal från citronen och smula ner buljongtärningen. Låt koka ihop till halva mängden vätska kvarstår.

3. Skär laxen i kuber och stek dem runt om i smör i en stekpanna (eller låt dem koka med pastan den sista minuten).

4. Hacka salladslöken och rör ner den, räkorna, laxen och tomaterna i kastrullen med vitlök.

5. Häll vattnet av pastan och vänd ner den - pastan alltså, inte vattnet - i kastrullen med räkblandningen :)

Servera genast. Toppa gärna med riven parmesanost.

Inga kommentarer: