Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 3 mars 2013



Äppelpaj på äppelmos


Supergod paj till efterrätt idag! Om du inte gjort paj på äppelmos förut så prova det. Jag tror jag kan lova att du blir inte besviken. Jag gör den på hemmagjord lite syrlig äppelmos. Vaniljglass passar bra till.

100 g mandelmassa

100 g smör
1 dl socker
2 dl vetemjöl
3 dl äppelmos
Kanel

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skär smör och mandelmassa i mindre bitar och blanda med socker och vetemjöl.
 Knåda samman till en deg. Ställ svalt en stund.

3. Smörj en pajform. Dela degen i två delar och kavla ut den till två runda bitar, lika stora som pajformen.  Lägg den ena biten i pajformen och grädda tills botten fått fin färg.


5. Låt botten svalna och bred sen på äppelmos. Pudra över kanel och lägg på locket. Tryck till i kanterna så att det blir tätt. 


6. Grädda tills pajen fått en fin färg, ca 15 minuter.





Inga kommentarer: