Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 14 mars 2013


Korvgryta med fläskkorv och rotsaker 

En lite annorlunda korvgryta till middag idag. Vanligtvis gör jag korvgryta av falukorv, men nu hittade jag fläskkorv till bra pris på ICA och tog en rövare. Min familj är nämligen inte så förtjusta i fläskkorv, men jag tänkte att det kanske skulle fungera i en gryta. Jag ville inte göra mitt vanliga recept på korvgryta så jag googlade och hittade till slut ett recept jag kunde använda...eller delar av det i alla fall...det är ju rätt vanligt att jag drar ifrån och lägger till :)

2 fläskkorvar
1 l kalvbuljong
5 dl mörk öl
½ dl koncentrerad svartvinbärssaft
2 lagerblad
2 nejlikor
4 kryddpepparkorn
3 tsk senap
200 g morot, tärnade 
200 g kålrot, tärnade 
200 g rotselleri, tärnade 
200 g potatis, tärnade 
Salt och vitpeppar
Persilja, grovhackad
Creme fraiche

1. Koka upp buljong, öl, svartvinbärssaft och kryddor i en stor gryta.

2. Skala och skär rotsakerna i tärningar. Skär potatisen i lite större tärningar än resten av rotsakerna. Sänk värmen och lägg ner rotsakerna. Låt koka tills rotsakerna nästan är klara.  Ställ åt sidan.

3. Ta bort skinnet från korvarna och skär dem i centimetertjocka skivor som du sen delar i fyra delar. Lägg ner i grytan och koka tills korven och rotsakerna är klara.

4. Det blir mycket kokspad så man kan flytta rotsaker och korv med en hålslev till en skål innan servering. Strö över persilja. Servera creme fraich till.

Inga kommentarer: