Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 19 mars 2013



Saftig banankaka


Jag älskar fikabröd, och min familj med. (Det kan man tolka som att jag älskar min familj och att familjen älskar fikabröd...och ja det är ju sant båda två!) Den här banankakan är försvinnande god. Ibland kan jag låta bananer bli övermogna med vilje bara för att få baka en banankaka. Det här receptet har jag hittat på en blogg. Det har det gamla måttet kaffekopp. En kaffekopp är 1½ deciliter, men det är charmigt på något sätt att ha kvar det gamla måttet så jag har inte gjort om receptet. Jag mäter med kaffekopp när jag gör kakan, utan annat skäl än att jag vill det :) 

3 övermogna bananer
1½ kkp socker
2 ägg
100 g smör
2½ kkp vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
6 msk grädde

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en avlång brödform. 

2. Smält smöret och låt det svalna medan du vispar ägg och socker tills det är fluffigt, minst tre minuter. Rör ner smöret i smeten.

3. Mosa bananerna i en tallrik. Blanda ihop mjöl, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker i en bunke.

4. Rör snabbt ner mjölblandningen i smeten, följt av grädden och sist bananerna.

5. Häll smeten i brödformen och grädda i nedre delen av ugnen i 40-45 minuter.

6. Ta ut kakan och låt den stå i formen under bakduk i 15 minuter innan du stjälper upp den.

Inga kommentarer: