Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 10 mars 2013


Fläskrullad med äpple

Här kommer ännu en maträtt med äpple i! Idag blev det en förenklad variant av ett recept på fläskrullader med cidersås. Den sötsyrliga såsen är pricken över i så gör mycket! Gott med pasta till, men det funkar bra säkert med ris också.

12 tunna skivor benfri kotlett
Salt och vitpeppar
2 smakrika äpplen
1 gul lök
1 liter vatten, ca
1 dl koncentrerad äppeljuice
2 köttbuljongtärningar (eller motsvarande i fond)
2 dl grädde
Redning


1. Lägg köttskivorna på en bricka/skärbräda och banka ut dem lite. Krydda dem med salt och peppar.

2. Skala äpplena och skär dem i klyftor. 

3. Lägg en klyfta på varje köttskiva. Rulla ihop dem och fäst ihop med tandpetare.

4. Stek rulladerna runt omkring i smör i en stekpanna. Lägg över dem i en gryta.

5. Skala och hacka löken. Stek den i smör i stekpannan. Om det är några äppelbitar kvar så låt dem steka med. Häll över i grytan.

6. Häll i vatten så det täcker rulladerna. Häll i äppeljuicen och smula ner buljongtärningen.

7. Låt puttra i ca 30 minuter.

8. Ta ur rulladerna. Sila kokvätskan och häll tillbaks 4-5 deciliter i grytan. Tillsätt grädde och red till lagom konstistens. Låt koka upp och lägg sen ner rulladerna igen. 

Inga kommentarer: