Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 15 mars 2013


Cornflakessmulpaj med äppel- & russinkompott

När ugnen ändå är varm kan man ta det som en ursäkt för att göra en efterrätt. Ibland får jag, vad jag tycker, crazy idéer, men när jag googlar så brukar jag faktiskt hitta recept som jag kan använda. Ibland som de är och ibland gör jag om dem. Så jag är tydligen inte ensam om att ha konstiga idéer när det gäller matlagning. Nu har jag snöat in på cornflakes och här kommer recept på en äppelpaj med smuldeg av cornflakes. Den här pajen är som frukost i pajform, känns nästa nyttig *haha* och är jättegod. Servera med vaniljsås.

Kompott
4-6 äpplen (beroende på storlek)
3 msk vatten, ca
2 kanelstänger
1 dl socker
2 msk citronsaft
2 msk russin (utelämna dem om du inte gillar russin)

Smuldeg
6 dl cornflakes
100 g mandelmassa
1 dl smält smör
½ dl socker

1. Skala, kärna ur och dela äpplena i bitar. Lägg dem tillsammans med resten av ingredienserna till kompotten i en kastrull och låt sjuda tills äpplena är mjuka.

2. Ställ kastrullen åt sidan och låt komplotten svalna något. Häll den sen i en smord pajform.

3. Sätt ugnen på 200 grader.

4. Krossa cornflaksen i en bunke. Riv i mandelmassa och häll i smält smör och socker. Blanda ihop.

5. Fördela smuldegen över äppelkompotten. Grädda i ugnen tills pajen fått fin färg, ca 10 minuter.

Inga kommentarer: