Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 17 mars 2013


Italienska biffar med tomatsås

Jättegoda biffar med en enkel tomatsås. Passar med med pasta eller ungsrostad potatis till, eller som de är med bara en sallad till.

Biffar
600 g köttfärs
1 fpk mozzarella i bit, i små kuber
½ kruka basilika, hackad
4 soltorkade tomater, hackade
1 ägg
2 skivor dagsgammal formfranska utan kanter, smulade
1½ dl mjölk
1 tsk salt 
1 krm svartpeppar

Tomatsås
1 fpk krossade tomater
2 vitlöksklyftor
2 schalottenlökar
Salt och peppar
1 nypa socker

1. Blanda alla ingredienser till biffarna och låt färsen vila i tio minuter. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Forma biffar och bryn dem i omgångar en minut på varje sida i smör i en stekpanna. Lägg över i en ugnsform och låt steka klart i ugnen, ca 10 minuter.

3. Skala och finhacka schalottenlök och vitlök. Fräs nån minut i olja en stekpanna.

4. Häll på tomaterna och låt koka medan biffarna steker i ugnen. Smaka av med salt, peppar och en nypa socker. 

Inga kommentarer: